Wybrane polecenia
Ze względu na zmianę formy zawodów II stopnia związaną z trwającą pandemią, dokument ten nie jest już aktualny.
Zgłaszanie rozwiązań
Dostępne są dwie metody zgłaszania rozwiązań:
- Przez stronę WWW.
Rozwiązania można wysyłać podczas zawodów przez System Informatyczny Olimpiady (SIO). Po załadowaniu, w prawym górnym rogu powinna widnieć nazwa konta zawodnika. Wyniki kompilacji i raport z wykonania testów przykładowych pojawiają się na stronie wkrótce po zgłoszeniu rozwiązania.
- Za pomocą skryptu
submit
.
Aby wysłać rozwiązanie zadania o skrócie abc
za pomocą skryptu submit
, należy użyć jednej
z następujących komend (uwaga: wielkość liter ma znaczenie!):
submit abc.cpp
submit abc dowolnanazwapliku.cpp
submit abc.py
submit abc dowolnanazwapliku.py
Rozwiązania zgłoszone w ten sposób również trafiają do systemu SIO.
Skrypt submit
działa także w przypadku awarii sieci; wówczas rozwiązanie
zostaje automatycznie dostarczone do SIO, gdy komputer odzyska łączność z siecią.
W szczególności polecamy używać skryptu submit
pod koniec zawodów,
kiedy strona WWW może mieć opóźnienia spowodowane dużym obciążeniem.
Tylko zgłoszone w podany sposób rozwiązania zostaną ocenione.
Staraj się zgłaszać swoje rozwiązania do SIO za pomocą strony WWW.
Używaj skryptu submit
jedynie w sytuacjach awaryjnych i, jeśli musisz,
w ostatniej chwili – uważaj jednak, żeby przypadkowo nie nadpisać poprawnego
rozwiązania (np. do innego zadania).
Jeśli planujesz używać skryptu submit
, najlepiej przetestuj jego działanie podczas
rundy próbnej.
Pamiętaj, że rozwiązania zgłoszone za pomocą skryptu submit
wliczają się
do limitu 25 zgłoszeń na zadanie.
Zauważ, że rozwiązania z błędem kompilacji wliczają się do limitu zgłoszeń.
Uruchomienia próbne
Przez SIO jest możliwość wykonania uruchomienia próbnego swojego rozwiązania na przesłanym przez siebie teście. W tym przypadku SIO nie sprawdza jednak poprawności wejścia ani wyjścia. Uruchomienia próbne nie wliczają się do limitu zgłoszeń. Limit uruchomień próbnych również wynosi 25.
Testowanie rozwiązań
Po wejściu do katalogu /home/zawodnik/rozw
można wydać polecenie:
$ ./ocen abc
kompilujące i testujące zadanie abc
na testach przykładowych przy użyciu wirtualnego środowiska emulującego procesor (zbliżonego do środowiska, na którym Jury będzie testować Twoje rozwiązanie).
Testy są dostępne w~katalogu /home/zawodnik/rozw/in
.
Aby uruchomić swój program w tym wirtualnym środowisku, można wydać polecenie:
$ oiejq ./program
uruchamiające skompilowany program
lub, odpowiednio:
$ oiejq /usr/bin/python3 program.py
Oba polecenia zwracają czas wirtualnego procesora wykorzystany przez program.
Kopie zapasowe
Zawodnik może tworzyć kopie zapasowe plików. Opcja ta jest dostępna po wejściu na odpowiednią stronę dostępną w zakładkach w przeglądarce internetowej.
Dostępne oprogramowanie
Środowisko zawodnika: Linux Debian 10 z XFCE.
g++, clang++ | kompilatory C++ |
python3 | interpreter języka Python 3 |
python | interpreter języka Python 2 |
mcedit, vim | edytory tekstu |
kate, kwrite, gedit, gvim, emacs, scite | graficzne edytory tekstu |
codeblocks, geany | środowiska programistyczne |
mc | tekstowy, dwukolumnowy menedżer plików |
gdb, ddd, lldb | narzędzia do debuggowania |
valgrind, gprof | narzędzia do profilowania aplikacji |
ipython3 | interaktywne środowisko obliczeniowe |
gnome-calculator | kalkulator |
man POLECENIE | wyświetlenie opisu polecenia systemowego lub funkcji biblioteki standardowej C (q – zamknięcie opisu) |
info POLECENIE | jak wyżej, może dać więcej szczegółów |
Odsyłacze do dokumentacji biblioteki stdlib
znajdują się na pulpicie, w trybie graficznym.
Dostępne są również dokumentacje w formacie HTML w następujących katalogach:
gcc
w/usr/share/doc/gcc-8-doc
python3
w/usr/share/doc/python3.7/html
gdb
w/usr/share/doc/gdb-doc/html
valgrind
w/usr/share/doc/valgrind/html