Wybrane polecenia
Ze względu na zmianę formy zawodów II stopnia związaną z trwającą pandemią, dokument ten nie jest już aktualny.
Zgłaszanie rozwiązań
Dostępne są dwie metody zgłaszania rozwiązań:
- Przez stronę WWW.
Rozwiązania można wysyłać podczas zawodów przez System Informatyczny Olimpiady (SIO). Po załadowaniu, w prawym górnym rogu powinna widnieć nazwa konta zawodnika. Wyniki kompilacji i raport z wykonania testów przykładowych pojawiają się na stronie wkrótce po zgłoszeniu rozwiązania.
- Za pomocą skryptu
submit.
Aby wysłać rozwiązanie zadania o skrócie abc za pomocą skryptu submit, należy użyć jednej
z następujących komend (uwaga: wielkość liter ma znaczenie!):
submit abc.cpp
submit abc dowolnanazwapliku.cpp
submit abc.py
submit abc dowolnanazwapliku.py
Rozwiązania zgłoszone w ten sposób również trafiają do systemu SIO.
Skrypt submit działa także w przypadku awarii sieci; wówczas rozwiązanie
zostaje automatycznie dostarczone do SIO, gdy komputer odzyska łączność z siecią.
W szczególności polecamy używać skryptu submit pod koniec zawodów,
kiedy strona WWW może mieć opóźnienia spowodowane dużym obciążeniem.
Tylko zgłoszone w podany sposób rozwiązania zostaną ocenione.
Staraj się zgłaszać swoje rozwiązania do SIO za pomocą strony WWW.
Używaj skryptu submit jedynie w sytuacjach awaryjnych i, jeśli musisz,
w ostatniej chwili – uważaj jednak, żeby przypadkowo nie nadpisać poprawnego
rozwiązania (np. do innego zadania).
Jeśli planujesz używać skryptu submit, najlepiej przetestuj jego działanie podczas
rundy próbnej.
Pamiętaj, że rozwiązania zgłoszone za pomocą skryptu submit wliczają się
do limitu 25 zgłoszeń na zadanie.
Zauważ, że rozwiązania z błędem kompilacji wliczają się do limitu zgłoszeń.
Uruchomienia próbne
Przez SIO jest możliwość wykonania uruchomienia próbnego swojego rozwiązania na przesłanym przez siebie teście. W tym przypadku SIO nie sprawdza jednak poprawności wejścia ani wyjścia. Uruchomienia próbne nie wliczają się do limitu zgłoszeń. Limit uruchomień próbnych również wynosi 25.
Testowanie rozwiązań
Po wejściu do katalogu /home/zawodnik/rozw można wydać polecenie:
$ ./ocen abc
kompilujące i testujące zadanie abc na testach przykładowych przy użyciu wirtualnego środowiska emulującego procesor (zbliżonego do środowiska, na którym Jury będzie testować Twoje rozwiązanie).
Testy są dostępne w~katalogu /home/zawodnik/rozw/in.
Aby uruchomić swój program w tym wirtualnym środowisku, można wydać polecenie:
$ oiejq ./program
uruchamiające skompilowany program
lub, odpowiednio:
$ oiejq /usr/bin/python3 program.py
Oba polecenia zwracają czas wirtualnego procesora wykorzystany przez program.
Kopie zapasowe
Zawodnik może tworzyć kopie zapasowe plików. Opcja ta jest dostępna po wejściu na odpowiednią stronę dostępną w zakładkach w przeglądarce internetowej.
Dostępne oprogramowanie
Środowisko zawodnika: Linux Debian 10 z XFCE.
| g++, clang++ | kompilatory C++ |
| python3 | interpreter języka Python 3 |
| python | interpreter języka Python 2 |
| mcedit, vim | edytory tekstu |
| kate, kwrite, gedit, gvim, emacs, scite | graficzne edytory tekstu |
| codeblocks, geany | środowiska programistyczne |
| mc | tekstowy, dwukolumnowy menedżer plików |
| gdb, ddd, lldb | narzędzia do debuggowania |
| valgrind, gprof | narzędzia do profilowania aplikacji |
| ipython3 | interaktywne środowisko obliczeniowe |
| gnome-calculator | kalkulator |
| man POLECENIE | wyświetlenie opisu polecenia systemowego lub funkcji biblioteki standardowej C (q – zamknięcie opisu) |
| info POLECENIE | jak wyżej, może dać więcej szczegółów |
Odsyłacze do dokumentacji biblioteki stdlib znajdują się na pulpicie, w trybie graficznym.
Dostępne są również dokumentacje w formacie HTML w następujących katalogach:
gccw/usr/share/doc/gcc-8-docpython3w/usr/share/doc/python3.7/htmlgdbw/usr/share/doc/gdb-doc/htmlvalgrindw/usr/share/doc/valgrind/html