Zasady organizacji zawodów
Zasady organizacji zawodów XIV Olimpiady Informatycznej Juniorów w roku szkolnym 2019/2020
§ 1. Wstęp
Olimpiada Informatyczna Juniorów, zwana dalej Olimpiadą, jest olimpiadą przedmiotową, która działa zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. 2002, nr 13, poz. 125, z późn. zm.). Organizatorem Olimpiady od 2019 roku jest Fundacja Rozwoju Informatyki.
§ 2. Organizacja Olimpiady
- Olimpiadę przeprowadza Komitet Główny Olimpiady Informatycznej Juniorów, zwany dalej Komitetem Głównym.
- Olimpiada jest trójstopniowa.
- W Olimpiadzie Informatycznej Juniorów mogą brać indywidualnie udział tylko uczniowie szkół podstawowych. Pytania i zadania konkursowe należy rozwiązywać samodzielnie i swoich rozwiązań nie należy udostępniać innym uczniom. Uczniowie, którzy nie przestrzegają tych zasad i zasad fair play mogą zostać zdyskwalifikowani.
- Zawody I stopnia składają się z trzech tur. Pierwsza tura (testowa) zawodów I stopnia polega na rozwiązaniu testu, a kolejne dwie (otwarta i ukryta) polega na samodzielnym rozwiązaniu zadań i nadesłaniu rozwiązań w podanym terminie w serwisie olimpiady. Wynikiem zawodów I stopnia jest suma punktów uzyskanych w tych trzech turach.
- Zawody II i III stopnia polegają na rozwiązywaniu zadań w warunkach kontrolowanej samodzielności. Zawody odbywają się w ciągu jednej sesji w określonym dniu.
- Do zawodów II stopnia zostanie zakwalifikowanych co najmniej 25% uczestników zawodów I stopnia, którzy uzyskają największą liczbę punktów w zawodach I stopnia, przy czym liczba zakwalifikowanych uczestników wyniesie co najmniej 150. Dodatkowo przyjmujemy zasadę, że z każdego województwa ma być zakwalifikowanych przynajmniej trzech uczestników, którzy uzyskają największą liczbę punktów w zawodach I stopnia, jeśli otrzymali przynajmniej 30% łącznego maksymalnego wyniku.
- Do zawodów III stopnia zostanie zakwalifikowanych 80 uczestników, których rozwiązania zadań II stopnia zostaną ocenione najwyżej. Komitet Główny może zwiększyć bądź zmniejszyć tę liczbę o co najwyżej 30 %.
- Podjęte przez Komitet Główny decyzje o zakwalifikowaniu uczestników do zawodów kolejnego stopnia, zajętych miejscach i przyznanych nagrodach oraz składzie polskiej reprezentacji na Europejską Olimpiadę Informatyczną Juniorów i inne międzynarodowe zawody informatyczne są ostateczne.
- Komitet Główny zastrzega sobie prawo do opublikowania rozwiązań uczestników, którzy zostali zakwalifikowani do zawodów kolejnego stopnia, zostali wyróżnieni lub otrzymali tytuł laureata.
- Terminarz zawodów:
- Zawody I stopnia
- tura testowa: 16 września 2019 r. – 13 stycznia 2020 r.
- tura otwarta: 30 września 2019 r. – 16 grudnia 2019 r.
- tura ukryta: 26 października 2019 r. – 13 stycznia 2020 r.
- Zawody II stopnia – 14 marca 2020 r.
- Zawody III stopnia – 15-16 maja 2020 r.
§ 3. Rozwiązania zadań w otwartej i ukrytej turze zawodów I stopnia i w zawodach II i III stopnia
- Rozwiązanie każdego zadania polega na napisaniu programu, który składa się z jednego pliku źródłowego.
- Nazwy plików z programami w postaci źródłowej powinny mieć następujące rozszerzenia zależne od użytego języka programowania:
- py dla języka Python,
- cpp lub cc dla języka C++.
- Szczegółowe informacje dotyczące implementacji, kompilacji i uruchamiania rozwiązań znajdują się w dokumencie „Ustalenia techniczne”, który stanowi załącznik do niniejszego dokumentu.
- Za każde zadanie programistyczne można zdobyć od 0 do 100 punktów. Rozwiązania są oceniane automatycznie.
- Nadesłany program jest kompilowany i uruchamiany na pewnej liczbie grup danych testowych; każda grupa składa się z pewnej liczby testów,
- Gdy wykonanie programu na danym teście nie zakończy się błędem wykonania oraz zmieści się w wyznaczonym limicie czasowym i pamięciowym, to zostaje sprawdzona poprawność otrzymanej odpowiedzi – test jest zaliczany, jeśli odpowiedź jest poprawna,
- Za każdą grupę, w której zostały zaliczone wszystkie testy, program otrzymuje liczbę punktów zależną od liczby punktów przypisanych do danej grupy oraz od czasu działania programu.
- W niektórych zadaniach jest możliwe otrzymanie części punktów za dany test, jeżeli tylko część rozwiązania jest poprawna; warunki takiej punktacji są określone w treści takiego zadania, a wynik za całą grupę testów jest najmniejszą liczbą punktów uzyskanych za testy w tej grupie.
- Należy przyjąć, że dane testowe są bezbłędne i zgodne z podaną w treści zadania specyfikacją wejścia. Postać rozwiązań musi być zgodna z podaną w treści zadania specyfikacją wyjścia. Jedynymi dopuszczalnymi odstępstwami w danych wyjściowych rozwiązania są białe znaki (spacja, znak tabulacji) na końcu wiersza oraz białe znaki (spacja, znak tabulacji, znak końca linii) na końcu pliku.
- Dane testowe, programy oceniające, wzorcowe rozwiązania oraz ostateczne wyniki sprawdzania są ujawniane po zakończeniu zawodów danego stopnia.
- W witrynie Olimpiady, na stronie “Jak testujemy Twoje programy” w dziale „Dla zawodnika” zostało przygotowane środowisko testowe, które umożliwia uczestnikom wygodne testowanie poprawności i efektywności działania programów w warunkach, w których będą oceniane.
- Każdy zawodnik jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy swoich rozwiązań w czasie trwania zawodów.
- Rozwiązania zespołowe, niesamodzielne, niezgodne z zasadami organizacji zawodów lub takie, co do których nie można ustalić autorstwa, nie będą oceniane. W przypadku uznania przez Komitet Główny pracy za niesamodzielną lub zespołową zawodnicy mogą zostać zdyskwalifikowani.
§ 4 Zawody I stopnia
- Zawody pierwszego stopnia składają się z trzech tur.
- Tura testowa polega na rozwiązaniu testu składającego się z 30 pytań.
- Pytania dotyczą podstaw programowania w jednym z języków programowania (C++ lub Python) oraz podstawowych zagadnień algorytmicznych.
- Zawodnik może wybrać czy rozwiązuje test w wersji dla C++, czy w wersji dla Pythona. Wybór języka podczas testu nie zobowiązuje do dalszego stosowania go w zawodach.
- Pytania są wybierane losowo dla każdego zawodnika z puli ok. 450 pytań. Wszystkie pytania są udostępnione uczestnikom na okres trwania tury testowej zawodów I stopnia.
- Celem pytań testowych jest pomoc w rozwijaniu umiejętności programowania.
- Pytania są dwojakiego typu:
- pytania otwarte, na które zawodnik musi sam udzielić odpowiedzi,
- pytania zamknięte wielokrotnego wyboru, w których zawodnik wybiera spośród dostępnych odpowiedzi.
- Pytanie zostaje uznane za rozwiązane, jeśli odpowiedź jest poprawna (w przypadku pytań otwartych), bądź zaznaczone są wszystkie odpowiedzi poprawne i żadna niepoprawna (w przypadku pytań zamkniętych). Za poprawne rozwiązanie każdego pytania można otrzymać 10 punktów.
- Do rozwiązywania testu można podejść dwa razy – uczestnikowi jest zaliczany jego lepszy rezultat. Test można rozwiązywać w dowolnym terminie między datami podanymi w terminarzu zawodów. Zawodnik może także próbnie rozwiązywać dany test. Wynik takiego próbnego testu nie jest liczony w żaden sposób do oceny. Nie ma limitu próbnych uruchomień testu.
- Tury otwarta i ukryta zawodów I stopnia polegają na samodzielnym rozwiązaniu 4-6 zadań w każdej z tych tur poprzez na napisanie programu rozwiązującego podany w zadaniu problem. Za rozwiązanie każdego zadania w tych turach uczestnik może otrzymać maksymalnie 100 punktów.
- Rozwiązania zadań (niekoniecznie wszystkich) z tury otwartej i ukrytej zawodów I stopnia należy przesłać do Komitetu Głównego. Rozwiązania należy wysłać poprzez System Internetowy Olimpiady, zwany dalej SIO2, o adresie https://sio2.mimuw.edu.pl, w terminach podanych w terminarzu zawodów, do godz. 23:59:59 podanego dnia. Komitet Główny nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości przekazania rozwiązań w sytuacji nadmiernego obciążenia lub awarii SIO2. Odbiór przesyłki zostanie potwierdzony przez SIO2 zwrotnym listem elektronicznym (prosimy o zachowanie tego listu). Brak potwierdzenia może oznaczać, że rozwiązanie nie zostało poprawnie zarejestrowane. Należy przesyłać rozwiązania pojedynczych zadań możliwie wcześniej niż w terminie ostatecznym. Do każdego zadania można dokonać co najwyżej 25 zgłoszeń.
- W trakcie rozwiązywania zadań można korzystać z dowolnej literatury oraz ogólnodostępnych kodów źródłowych. Należy wówczas podać w rozwiązaniu, w komentarzu, odnośnik do wykorzystanej literatury lub kodu.
- Podczas korzystania z SIO uczestnik zawodów postępuje zgodnie z instrukcjami umieszczonymi w tej witrynie. W szczególności, warunkiem koniecznym do kwalifikacji zawodnika do zawodów kolejnego stopnia jest podanie lub aktualizacja w SIO wszystkich wymaganych danych osobowych.
- Udział w zawodach wymaga zgody uczestnika Olimpiady i jego prawnych opiekunów na przetwarzanie danych osobowych w stopniu szczegółowo opisanym w Regulaminie Olimpiady (paragraf 4, punkt 6, podpunkty 6-8) oraz w Klauzuli informacyjnej. W przypadku braku ww. zgód prace ucznia nie są brane pod uwagę i w konsekwencji uczeń ten nie będzie podlegał kwalifikacji do zawodów kolejnych stopni.
- Każdy uczestnik powinien założyć w SIO dokładnie jedno konto. Zawodnicy korzystający z więcej niż jednego konta mogą zostać zdyskwalifikowani.
- Rozwiązanie każdego zadania można zgłosić w SIO co najwyżej 25 razy. Należy pamiętać, że rozwiązania, które nie skompilują się poprawnie, wliczają się do podanego limitu.
- Podczas otwartej tury zawodów I stopnia uczestnicy mogą dla każdego zadania sprawdzić (odsłonić) wynik punktowy wybranych 10 swoich zgłoszeń.
- Wynikiem zadania podczas otwartej i ukrytej tury zawodów I stopnia jest maksimum z wyników uzyskanych przez wszystkie zgłoszenia do tego zadania.
- Wynikiem zawodów I stopnia jest suma punktów uzyskanych w tych trzech turach.
- Rozwiązania zgłoszone do SIO2 zostaną skompilowane i sprawdzone na testach przykładowych opisanych w treści zadania, a wyniki tego sprawdzania zostaną udostępnione uczestnikowi zawodów.
- Dodatkowo można próbnie uruchomić swoje rozwiązania na przesłanym przez siebie teście. W tym przypadku SIO nie sprawdza jednak poprawności wejścia ani wyjścia. Uruchomienia próbne nie wliczają się do limitu zgłoszeń, jednak każde zadanie ma osobny limit 25 uruchomień próbnych.
- W SIO znajdują się odpowiedzi na pytania zawodników dotyczące Olimpiady. Ponieważ odpowiedzi mogą zawierać ważne informacje dotyczące toczących się zawodów, wszyscy zawodnicy są proszeni o regularne zapoznawanie się z ukazującymi się odpowiedziami. Dalsze pytania należy również przesyłać poprzez SIO. Komitet Główny może nie udzielić odpowiedzi na pytanie z ważnych przyczyn, m.in. gdy jest ono niejednoznaczne lub dotyczy sposobu rozwiązania zadania.
- W SIO znajduje się także dział Forum umożliwiający prowadzenie dyskusji między zawodnikami. W dziale tym niedozwolona jest dyskusja na temat metod rozwiązywania zadań zawodów I stopnia i efektywności rozwiązań, pod rygorem dyskwalifikacji.
- Od piątku 24 stycznia 2020 roku poprzez SIO każdy zawodnik będzie mógł zapoznać się ze wstępną oceną swoich rozwiązań.
- Do środy 29 stycznia 2020 roku (włącznie) poprzez SIO każdy zawodnik będzie mógł zgłaszać uwagi do wstępnej oceny swoich rozwiązań. Reklamacji nie podlega jednak dobór testów, limitów czasowych, kompilatorów i sposobu oceny.
- Reklamacje złożone po 29 stycznia 2020 roku nie będą rozpatrywane.
§ 5. Zawody II i III stopnia
- Zawody II i III stopnia polegają na samodzielnym rozwiązywaniu 2-4 zadań w ciągu jednej czterogodzinnej sesji.
- Rozwiązywanie zadań konkursowych poprzedzone jest godzinną sesją próbną umożliwiającą uczestnikom zapoznanie się z warunkami organizacyjnymi i technicznymi Olimpiady. Wyniki sesji próbnej nie są wliczane do klasyfikacji.
- W czasie rozwiązywania zadań konkursowych zawodnikom wolno korzystać wyłącznie ze sprzętu i oprogramowania dostarczonego przez organizatora.
- Zawody II i III stopnia są przeprowadzane za pomocą SIO.
- W czasie trwania zawodów uczestnicy nie mogą korzystać z żadnych książek ani innych pomocy takich jak: dyski, kalkulatory, notatki itp. Nie wolno mieć w tym czasie przy sobie telefonu komórkowego ani innych własnych urządzeń elektronicznych.
- Tryb przeprowadzenia zawodów II i III stopnia jest szczegółowo opisany w Zasadach organizacji zawodów II i III stopnia, które zostaną udostępnione przed zawodami II stopnia.
§ 6. Uprawnienia i nagrody
- Każdy zawodnik, który został zakwalifikowany do zawodów III stopnia, zostaje finalistą Olimpiady. Laureatem Olimpiady zostaje uczestnik zawodów III stopnia sklasyfikowany w pierwszej połowie uczestników tych zawodów, którego dokonania Komitet Główny uzna za zdecydowanie wyróżniające się wśród wyników finalistów. Laureaci dzielą się na laureatów I, II i III miejsca. W przypadku bardzo wysokiego poziomu zawodów III stopnia Komitet Główny może dodatkowo wyróżnić uczestników niebędących laureatami.
- Laureaci i finaliści Olimpiady otrzymują celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z informatyki.
- Laureaci i finaliści Olimpiady są przyjmowani do wybranych szkół ponad podstawowych w całym kraju poza zwykłym postępowaniem kwalifikacyjnym.
- Uprawnienia określone w punktach 2. i 3. przysługują na zasadach określonych w Ustawie o systemie oświaty.
- Komitet Główny Olimpiady wydaje uczestnikom zaświadczenia o uzyskanych uprawnieniach.
- Komitet Główny ustala skład reprezentacji Polski na Europejska Olimpiadę Informatyczną Juniorów w 2020 roku oraz ewentualnie inne zawody międzynarodowe na podstawie wyników Olimpiady, obozu treningowego oraz regulaminów Europejskiej Olimpiady i tych zawodów.
- Komitet Główny może nagrodzić opiekunów, których praca przy przygotowaniu uczestnika Olimpiady zostanie oceniona przez Komitet jako wyróżniająca.
- Wyznaczeni przez Komitet Główny reprezentanci Polski na zawody międzynarodowe zostaną zaproszeni do nieodpłatnego udziału w Obozie Naukowo-Treningowym, który odbędzie się w czasie wakacji 2020 roku. Do nieodpłatnego udziału w Obozie Komitet Główny może zaprosić także innych finalistów, którzy nie są w ostatniej programowo klasie swojej szkoły, w zależności od uzyskanych przez nich wyników.
- Komitet Główny może przyznać finalistom i laureatom nagrody, a także stypendia ufundowane z funduszy Olimpiady lub przez osoby prawne lub fizyczne.
§ 7. Przepisy końcowe
- Komitet Główny zawiadamia wszystkich uczestników zawodów I, II i III stopnia o ich wynikach poprzez SIO. Wszyscy uczestnicy zawodów mogli zapoznać się ze szczegółowym raportem ze sprawdzania ich rozwiązań po zakończeniu zawodów danego stopnia.
- Każdy uczestnik, który zakwalifikował się do zawodów wyższego stopnia, oraz dyrektor jego szkoły otrzymują informację o miejscu i terminie przeprowadzania zawodów następnego stopnia.
- Uczniowie zakwalifikowani do udziału w zawodach II i III stopnia są zwalniani z zajęć szkolnych na czas niezbędny do udziału w zawodach; mają także zagwarantowane na czas tych zawodów bezpłatne zakwaterowanie, wyżywienie i zwrot kosztów przejazdu.
Witryna Olimpiady: https://oij.edu.pl